جنبش

نام‌شان را به خاطر بسپار: کشته‌شدگان سرکوب تا هفته دوم بهمن

اعتراضات سراسری ضد حکومتی در ایران به پایان ماه سوم و پایان هفته سیزدهم خود رسیده است.

دلیل شروع اعتراضات، مرگ «مهسا (ژینا) امینی»، دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان بود که به همراه خانواده برای دیدار با اقوام خود به تهران سفر کرده بود. او روز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل عدم رعایت حجاب مورد تایید ماموران، توسط پلیس «امنیت اخلاقی» دستگیر شد. تنها دو ساعت پس از انتقال به پایگاه پلیس امنیت اخلاقی (وزرا)، مهسا امینی در حالت کُما به بیمارستان انتقال یافت و دو روز بعد در بیمارستان «کسری» درگذشت. 

مقامات علت به کما رفتن او را در ابتدا «ایست ناگهانی قلبی» اعلام کردند اما تصویر منتشر شده از گوش خون‌آلود و کبود مهسا، ابهامات زیادی درباره مرگ او مطرح کرد.

پزشکان معتقدند که ایست ناگهانی قلبی نمی‌تواند منجر به کبودی و خونریزی گوش شود و این کبودی‌ها ناشی از ضربه به سر و خونریزی مغزی بوده که منجر به کما رفتن مهسا امینی شده‌اند. 

پدر مهسا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت شاهدان عینی از ضرب‌وشتم دخترش در هنگام انتقال او به بازداشتگاه خبر داده‌‌اند. 

«صالح نیکبخت»، وکیل خانواده مهسا درخواست انتشار فیلم دوربین‌هایی را که روی سینه ماموران گشت ارشاد نصب شده‌اند، داده است. 

گروه هکری «عدالت علی» نیز در کانال تلگرامی خود ادعا کرده به نامه‌ای دست یافته که روند نحوه دستگیری و مرگ مهسا امینی در آن بررسی شده است.

در این نامه گفته می‌شود هنگام دستگیری، سر مهسا امینی با جدول خیابان برخورد کرده، با این حال، ابهاماتی درباره صحت این نامه نیز مطرح شده است. 

«محمدباقر بختیار»، از فرماندهان ارشد سابق سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی یک فایل صوتی منتشر کرده و در آن مدعی شده است  است که منابع موثق در پزشکی قانونی دلیل به کما رفتن و مرگ مهسا امینی را «آسیب به جمجمه» تشخیص داده‌اند. 

پزشکانی که تصاویرگوش کبود و پرخون مهسا را در بیمارستان دیده‌اند، متفق‌القول می گویند او در اثر آسیب به جمجمه و خونریزی مغزی به کما رفته و جان باخته است.

مقامات رسمی هنوز به به ابهامات مطرح شده و این‌ که در هنگام دستگیری و انتقال این دختر جوان به وزرا و در آن جا چه بر سر مهسا امینی آمده است، پاسخ روشنی نداده‌اند.

جان باختن مهسا امینی خشم شهروندان ایرانی را به اعتراضات سراسری تبدیل کرد؛ اعتراضاتی که هم‌زمان با اعلام خبر درگذشت او آغاز شدند و خیلی زود بسیاری از شهرهای ایران را در بر گرفتند.

این اعتراضات در سقز و سنندج در استان کردستان  از ۲۶ شهریور آغاز شدند و با برگزاری تظاهرات در حداقل ۸۳شهر ، به سرعت به تمام استا‌ن‌های کشور گسترش یافتند.

در هم‌بستگی با اعتراضات در ایران و در پاسخ به فراخوان خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی «پی‌اس ۷۵۲» برای «روز جهانی اقدام برای ایران»، تجمعات و راهپیمای‌هایی در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر جهان برگزار شدند. تنها در کانادا، بیش از ۵۰ هزارنفر در تورنتو در هم‌بستگی با معترضان در ایران تجمع کردند.

از همان آغاز اعتراضات، معترضان توسط نیروهای امنیتی با استفاده از گلوله‌های جنگی و سایر سلاح‌های مرگبار سرکوب شده‌اند. براساس آمار منابع حقوق بشری، تاکنون حداقل ۴۸۱ نفر در ٢٦ استان کشور کشته شده‌اند که استان سیستان‌و‌بلوچستان با بیش از۱۲٨ کشته، در صدر این فهرست قرار دارد.

تصاویری که از تظاهرات در سراسر کشور منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند نیروهای امنیتی به شکلی بی‌رویه به سمت معترضان و رهگذران تیراندازی می‌کنند. 

این ویدیو ها نشان می‌دهند افرادی که دستگیر شده‌اند، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب‌و‌شتم شدید قرار می‌گیرند یا با شوکر برقی به آن‌ها حمله می‌شود. 

در چندین مورد، ویدیوهایی از نیروهای امنیتی در حال شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به مناطق مسکونی منتشر شده‌اند. 

به گزارش «سازمان عفو بین المللی»، اسناد رسمی فاش شده نشان می‌دهند که ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین نهاد نظامی ایران دستور مقابله شدید با معترضان را به فرماندهان نیروهای مسلح در تمامی استان‌ها صادر کرده است.

«اگنس کالامار»، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده است: «مقامات ایران آگاهانه تصمیم گرفته‌اند به افرادی که برای ابراز خشم خود از دهه‌ها سرکوب و بی‌عدالتی به خیابان‌ها آمده‌اند، آسیب بزنند یا آن‌ها را بکشند. در میان مصونیت فراگیر و نظام‌مند از مجازات که مدت‌ها است در ایران حاکم شده است، ده‌ها مرد، زن و کودک به‌طور غیرقانونی در آخرین دور اعتراضات کشته شده‌اند.» 

با گسترش اعتراضات، اینترنت در اکثر نقاط کشور قطع و یا به شدت مختل شده است. علاوه بر اکثر شبکه‌های اجتماعی که قبلا در ایران مسدود شده‌اند، «نت بلاکس »، یک سازمان مردم‌نهاد که جریان تبادل اطلاعات و آزادی اینترنت در جهان را رصد می‌کند، محدودیت‌های بیشتری را در واتس‌اپ، اینستاگرام و اسکایپ تایید کرده است.

اختلال شدید در وسایل ارتباطی در داخل ایران، تایید مستقل آمار کشته شدگان را بسیار دشوار کرده است. علاوه بر این، نیروهای امنیتی با دستگیری خانواده‌های مقتولان یا تهدید به سکوت آن‌ها و هم‌چنین سرقت و دفن مخفیانه پیکر معترضان کشته شده، به طور سیستماتیک تلاش می‌کنند تا آمار واقعی کشته‌ شدگان را پنهان کنند. 

در یکی از موارد، نیروهای امنیتی جسد «نیکا شاکرمی» ۱۶ ساله را ربوده و مخفیانه او را بدون حضور خانواده دفن و «آتش شاکرمی»، خاله او را که درباره گم شدن نیکا در اعتراضات ۲۹شهریور و پیدا شدن پیکرش پس از ۱۰ روز با رسانه‌ها صحبت کرده بود، دستگیر کردند. 

«جنبش نیوز» در حال ضبط زنده اسامی، تصاویر و جزییات همه کسانی است که کشته شدن‌ آن‌ها در اعتراضات به طور مستقل تایید شده است.

این فهرست با استفاده از منابع مختلفی، از جمله شاهدان عینی، خانواده‌ها و بستگان قربانیان، سازمان‌های حقوق بشر محلی و بین‌المللی و گزارش‌های رسانه‌ها تهیه شده است. برخی از این منابع عبارتند از «کمپین فعالان حقوق بلوچ»، «حال وش»، شبکه حقوق بشر کردستان»، سازمان حقوق بشر ایران »، «سازمان حقوق بشر هه نگاو »، «کانون حقوق بشر ایران »، «هرانا » و سازمان عفو بین الملل 

فهرست کنونی نشان می‌دهد که اکثر معترضان کشته شده زیر ۲۵سال بوده‌اند

 و در میان آن‌ها حداقل ۴٩ کودک وجود دارد. 

بیشترین آمار کشته‌شدگان تاکنون در استان سیستان‌و‌بلوچستان و پس از آن، در تهران، مازندران و کردستان به ثبت رسیده است.

آمار جمعیتی کشته‌شدگان معترض نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در استان‌های مرزی، مانند سیستان‌و‌بلوچستان و آذربایجان غربی که اکثریت جمعیت آن‌ها متعلق به گروه‌های قومی و مذهبی و از طبقات محروم هستند، به نیروی مرگبار در سطح وسیع‌تری متوسل شده‌اند.

براساس یافته‌های «جنبش نیوز»، علت مرگ در اکثر موارد، تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به اندام‌های حیاتی معترضان، عمدتا به سر یا قفسه سینه بوده است. 

در مورد زاهدان، گلوله‌های جنگی از هلیکوپتر به سوی معترضان شلیک شد که هیچ شکی در دست داشتن ماموران دولتی و شلیک به قصد کشت باقی نمی‌گذارد.

در بسیاری از مواردی که «جنبش نیوز» توانسته است تصاویر اجساد را بررسی کند، معترضان از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها در حال دور شدن از ماموران بوده‌ و هیچ تهدید جانی را متوجه ماموران امنیتی نمی‌کرده‌اند. در نتیجه، تیراندازی به این افراد نه برای محافظت از جان ماموران بلکه تنها به قصد انتقام‌گیری و آسیب‌زدن به معترضان یا به قصد کشتن آن‌ها انجام شده است. 

بررسی «جنبش نیوز» از تصاویر تکان دهنده از آخرین لحظات زندگی کودک ١٢ ساله بلوچ، «جواد پوشه» که در زاهدان به قتل رسید، نشان می‌دهد گلوله از پشت سر به او اصابت کرده و از گونه راستش خارج شده است. این امر نشان‌گر آن است که ضارب از پشت و بدون آن که هیچ تهدیدی از جانب جواد متوجه او باشد، شیک کرده است. 

با توجه به این که تیراندازی ماموران امنیتی در زاهدان از پشت بام‌ها یا از هلیکوپتر نظامی انجام شده که نشان‌گر فاصله زیاد با معترضان است و با توجه به این که جواد پوشه تنها با یک گلوله به سرش کشته شد، می‌توان نتیجه گرفت که مرگ او تصادفی نبوده بلکه ضارب با اسلحه‌ای دقیق (احتمالا قناصه)، از فاصله دور سر این کودک ۱۲ساله را هدف گرفته و شلیک کرده است. این نکته تایید می‌کند که ماموران امنیتی بر خلاف قوانین استفاده از سلاح، عامدانه غیرنظامیان را هدف گرفته و به قصد کشت شلیک کرده‌اند. 

آمار کشته شدگان هم‌چنین از شکنجه نظام‌مند بازداشت شدگان که در بسیاری از موارد به قتل آن‌ها منجر شده است، حکایت دارد.

اسامی که «جنبش نیوز» منتشر می‌کند، حداقل توسط دو منبع دیگر به تایید رسیده‌اند. این لیست به روز رسانی می‌شود:

اسامی کشته شدگان اعتراضات ۱۴۰۱

۱. مینو مجیدی، ۲۹شهریور، کرمانشاه 

۲. علی مظفری، ۳۰شهریور، قوچان، بازیکن تیم والیبال سایپا قوچان، ۱٧ ساله

۳. مازیار سلمانیان، ۳۱شهریور، رشت، عضو کانون هواداران تیم والیبال سایپا، شلیک ماموران امنیتی

۴. محسن محمدی، ۲۸شهریور، دیواندره

۵. فریدون محمودی، ۲۸شهریور، سقز، شلیک ماموران امنیتی 

۶. رضا لطفی، ۲۸شهریور، دهگلان، شلیک ماموران امنیتی

۷. فرجاد درویشی، ۲۹شهریور، بالو ارومیه، ۲۳ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۸. زکریا خیال، ۲۹شهریور، پیرانشهر، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۹. فواد قدیمی، ۲۷شهریور، دیواندره 

۱۰. دانش راهنما، ۳۰شهریور، بالو ارومیه، ۲۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۱. صدرالدین لیتانی، ۳۰شهریور، اشنویه، ۲۷ ساله 

۱۲. محمود حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۱۳. میلان حقیقی، ٣٠شهریور، اشنویه، شلیک ماموران امنیتی 

۱۴. امین معرفت (معروفی)، ٣٠شهریور، اشنویه، ۱٦ ساله. نام پدر: ابوبکر، شلیک ماموران امنیتی به ناحیه سر

۱۵. مهدی عسگری، دوم مهر، گرمسار، ۲۵ ساله

۱۶. سیدمهدی موسوی، ۳۰شهریور، زنجان، ۱۶ ساله 

۱۷. حدیث نجفی، اول مهر، کرج، ۲۳ ساله 

۱۸. بهنام لایق‌پور، ۳۰شهریور، رشت، هنرمند تتوکار، شلیک ماموران امنیتی

۱۹. حسین علی کیا، دوم مهر، مازندران، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه علم و فناوری مازندران 

۲۰. آرمان حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان (تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان)

۲۱. محمدحسین سروری راد، دوم مهر، گرمسار (در میان نیروهای بسیجی بوده و گلوله شلیک شده به سمت معترضان، به او اصابت کرده است)

۲۲. مرتضی نوروزی، ۳۱شهریور، لنگرود

۲۳. جواد حیدری، ۳۱شهریور، قزوین 

۲۴. پدرام آذرنوش، ۳۱شهریور، دهدشت، ۱۶ ساله

۲۵. مهرداد بهنام اصل، ۳۱شهریور، دهدشت

۲۶. امیر نوروزی، ۳۰شهریور، بندرانزلی، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۷. فرزین لطفی، ۲۹شهریور، رضوان‌شهر، ۳۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۸. ساسان قربانی، ۳۱شهریور، رضوان‌شهر، ۳۲ ساله 

۲۹. یاسین جمالزاده،۳۰شهریور، شاندرمن، پدر دو دختر، شلیک ماموران امنیتی در رضوان‌شهر

۳۰. غزاله چلاوی، ۳۰شهریور، آمل، کوه‌نورد ۳۲ ساله

۳۱. حنانه کیا، ۳۰شهریور، نوشهر، ٢٣ ساله

۳۲. مهسا موگویی، ۳۱شهریور، فولادشهر، ۱۸ ساله

۳۳. پارسا رضادوست، اول مهر، هشتگرد، ۱۷ ساله 

۳۴. سعید محمدی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، ۲۱ ساله 

۳۵. امیرعلی فولادی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، ۱۶ ساله  

۳۶. مهدی (محمد) فلاح، ۳۰شهریور، آمل 

۳۷. عرفان رضایی، ۳۰شهریور، آمل، ۲۱ ساله، مقابل فرمانداری آمل با شلیک ماموران امنیتی

۳۸. ذوالفقار جان حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۳۹. محمدحسن ترکمان، ۳۰شهریور، ۲۷ ساله،بابل، شلیک ماموران امنیتی

۴۰. رضا شهپرنیا، ۲۹شهریور، کرمانشاه، ۲۰ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۴۱. محسن قیصری، ۳۱شهریور، ایلام، شلیک ماموران امنیتی 

۴۲. عبدالله محمودپور، ۳۰شهریور، بالو ارومیه، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۴۳. فردین بختیاری، ۲۸شهریور، سنندج، شلیک ماموران امنیتی 

۴۴. میلاد زارع، ۳۰شهریور، بابل، شلیک ماموران امنیتی

۴۵. سامر هاشم زهی، ۸مهر، زاهدان، ١٦ ساله، شلیک ماموران امنیتی،

۴۶. محمدرضا اسکندری، ۳۰شهریور، پاکدشت، ۲۵ ساله، ورزشکار، طلافروش، شلیک ماموران امنیتی

۴۷. سارینا اسماعیل‌زاده، ۳۰ شهریور، مهرشهر کرج، ۱۶ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۴۸. مرتضی حسن زهی، ۱۱مهر، زاهدان، تیراندازی از هلیکوپتر نظامی در شمال زاهدان

۴۹. متین عبدالله‌پور، ۳۰شهریور،  ارومیه، شلیک ماموران امنیتی

۵۰. نیکا شاه کرمی، ۲۹شهریور، تهران (این دختر ۱۷ ساله‌ خرم‌آبادی در تجمع ۲۹شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران مفقود شده بود. جسد او ۸مهر در سردخانه کهریزک پیدا شد) 

۵۱. حمزه نارویی، ۸مهر، زاهدان، فرزند محمد، شلیک ماموران امنیتی

۵۲. امیرحسین بساطی، ۹مهر، کرمانشاه، نوجوان ۱۵ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۳. مختار احمدی، ۹مهر، مریوان، شلیک ماموران امنیتی 

۵۴. علی عاقلی (نارویی)، ۸مهر، زاهدان، ۲۸ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۵.ایمان محمدی، ۳۰شهریور، اسلام‌آباد غرب، ٢٢ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۶. عرفان خزایی، ۳۰شهریور، شهریار، ۲۱ ساله، شلیک ماموران امنیتی 

۵۷. محمد صدیق (رافع) نارویی، ۸مهر، زاهدان، ۲۳ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۵۸. امیرمهدی فرخی‌پور، ۶مهر، تهران، ۱۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی 

 ۵۹. محمد علی گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، ۱۸ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۰. زلیخا ترزی، ۸ مهر، زاهدان، خفگی در اثر استنشاق گاز اشک‌آور

۶۱. یاسر شاهو زهی، ۸ مهر، زاهدان، ١٦ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۲. عمران حسن زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند علی، شلیک ماموران امنیتی

۶۳. محسن گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۴. جلیل رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۵. یونس نارویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۶۶. عبدالرحمن بلوچی‌خواه، ۸مهر، زاهدان، فرزند شاهی، شلیک ماموران امنیتی 

۶۷. محمدامین گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالحمید،١۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۶۸. محمدرضا ادیب توتازهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند سیدمحمد، شلیک ماموران امنیتی

۶۹. محمد براهویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۰. امین‌الله قلجایی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۷۱. عمران شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالقیوم، شلیک ماموران امنیتی

۷۲. یاسر شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، فرزند حاج تاج محمد، شلیک ماموران امنیتی

۷۳. اقبال شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۷۴. ابوبکر علیزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالشکور، شلیک ماموران امنیتی

۷۵. جلیل محمدزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند رحمان، شلیک ماموران امنیتی

۷۶. حمید عیسی‌زهی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۷۷. نعمت‌الله کبدانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۷۸. حمید نارویی، ۸مهر، زاهدان، فرزند محمدعلی، شلیک ماموران امنیتی

۷۹. صمد شاهوزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند شیرعلی، شلیک ماموران امنیتی

۸۰. محمد صدیق نارویی، ۸مهر، زاهدان، فرزند سراج الدین، شلیک ماموران امنیتی

۸۱. لال محمد عالی‌زهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند ظریف، شلیک ماموران امنیتی 

۸۲. حمزه نارویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۳. سدیس کشانی (کاشانی)، ۸مهر، ۱۴ ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۴. عمر شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، فرزند محمد شریف، شلیک ماموران امنیتی

۸۵. عبدالغفور نوربراهویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۸۶. حمید نارویی، ۸مهر، فرزند رشید، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۸۷. فرزاد شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۸۸. محمد قلجه‌ای، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۸۹. محمد ریگی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۹۰. امیر حمزه شهنوازی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۱. لال محمد آنشینی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۹۲. بلال آنشینی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۳. صلاح‌الدین گمشادزهی، ۸مهر، زاهدان، فرزند حاجی نعمت‌الله، شلیک ماموران امنیتی

۹۴. ابراهیم گرگیج، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۵. احمد شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۶. محمد اقبال نایب‌زهی (شهنوازی)، ۸مهر، زاهدان، فاقد شناسنامه،۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۹۷. احمد سرگلزایی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی, 

۹۸. محمد فاروق رخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۹۹. منصور رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۰. عبدالملک شه‌بخش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۱۰۱. علی‌اکبر حلقه بگوش، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی 

۱۰۲. عبدالصمد ثابتی‌زاده (شاهوزهی)، ۸مهر، فرزند شیرعلی، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۳. ماه‌الدین شیروزهی، ۱۱مهر، کریم‌آباد زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۴. جواد پوشه، ۸ مهر، ۱٢ساله، فرزند احمد، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۵. سلیمان عرب، فرزند سردار، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۶. عبدالغفور ده مرده، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۷. اسماعیل آبیل، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۸. احمد سارانی، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۰۹. امین گله بچه، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۰. خدانور لجعی، ۱۱مهر، زاهدان، شنبه ۹ مهر (او از ناحیه کلیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان منتقل شد اما به دلیل ممانعت از عمل جراحی، در روز ۱۱ مهر جان داد)

۱۱۱. محمدرضا سروری، ۳۰شهریور، شهرری، ۱۴ ساله، اهل افغانستان، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۲. پیمان منبری، ۱۶مهر، ۲۹ ساله، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۳. بهزاد ریگی، ۸مهر، ۳۰ ساله، فرزند رضا، زاهدان

۱۱۴. امید صفرزهی، ۸مهر، زاهدان، ۱۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۱۵. نجم‌الدین تاجیک، ۸مهر، فرزند حفیظ‌الله، اهل افغانستان، زاهدان

۱۱۶. عبدالوحید توحیدنیا، فرزند رحیم، زاهدان

۱۱۷. عبدالله نارویی، فرزند عبدالحمید، اهل شیرآباد، زاهدان

۱۱۸. موسی دویراء (نارویی)، فرزند عبدالقیس، ۱۸ ساله، زاهدان

۱۱۹. محسن موسوی، ۱۶مهر، ۳۰ ساله، تهران

۱۲۰. یحیی رحیمی سراب شهرکی، ۱۶مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۱. امید سارانی، ۸مهر، ۱۳ ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۲. جابر شیروزهی، ۸مهر، ۱۲ ساله، فرزند احمد، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۳. عزیزالله کبدانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۴. محمد رخشانی، ۸مهر، ۱۲ساله، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۵. سینا نادری، ۲۰مهر، ۲۲ساله، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۶. آرمین صیادی، ۲۰مهر، ۱۸ساله، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۷. عزیز مرادی، ۲۰مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۸. ابوالفضل آدینه‌زاده، ۱۶مهر، مشهد، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۲۹. عبدالسلام قادر گلوان، ۴مهر، اشنویه، شلیک ماموران امنیتی

۱۳۰. آرین مریدی، ۱۷مهر، ثلاث باباجانی، شلیک ماموران امنیتی

١٣١. اسرا پناهی خانقاه، ٢١مهر، اردبیل، ١٥ ساله (در اثر ضرب و شتم ماموران لباس شخصی در دبیرستان شاهد دچار خونریزی داخلی شده و در بیمارستان فاطمی اردبیل جان باخته است)

١٣٢. مصطفی بریچی، ٨مهر، زاهدان، ٢٤ ساله، فرزند حسن، شلیک ماموران امنیتی به قلب

١٣٣. عبدالله شه‌بخش، ٨مهر، زاهدان، فرزند جمعه، شلیک ماموران امنیتی 

١٣٤. حامد باجی‌زهی، ٢٥مهر، زاهدان، (١٠ مهر به ظن شرکت در اعتراضات بازداشت و ٢٥مهر پیکر بی جانش به خانواده تحویل داده شد)

١٣٥. سیاوش محمودی، ۳مهر، تهران، ١٦ ساله

١٣٦. کمال فقهی، ۲۰مهر، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی 

١٣٧. عرفان نظربیگی، ۷مهر، تهران، شلیک نیروهای امنیتی

١٣٨. نیما شفق دوست، ١٣مهر، ارومیه، ۱۶ ساله

۱۳٩. عماد حیدری، ١٤مهر، اهواز، ٣١ ساله، (٦ مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و ١٤ مهر پیکر بی‌جانش را به خانواده تحویل دادند)

۱۴۰. ستاره تاجیک، ٣١شهریور، تهران، ۱٧ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱۴۱. نگین عبدالملکی،  ۲۰مهر، همدان، ۲۱ ساله، دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱۴۲. حمید فولادوند، اول مهر، پاکدشت، شلیک نیروهای امنیتی

۱۴۳. محمد جواد زاهدی، ۳۱شهریور، ساری، شلیک نیروهای امنیتی

۱۴۴. علی بنی اسدی، ۲٧مهر، اهواز (در اواخر مهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و ۲٧مهر به خانواده‌اش اطلاع دادند برای تحویل گرفتن پیکر او مراجعه کنند) 

۱۴۵. سینا ملایری، ۳۰مهر، اراک، ضرب و شتم ماموران امنیتی

١٤٦. مهرشاد شهیدی، ۴آبان، اراک، ۱٩ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی 

۱۴٧. امید نارویی، ٦آبان، زاهدان، ١٢ ساله، فرزند غلام نبی، شلیک ماموران امنیتی

۱۴٨. عادل کوچک‌زایی (بریچی)، ٦آبان، زاهدان، ١٤ ساله، فرزند محمد، شلیک ماموران امنیتی

١۴٩. مطلب سعید پیرو، ۴آبان، بانه، شلیک ماموران امنیتی 

۱۵۰. اسماعیل مولودی، ۴آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۱. فرشته احمدی، ۵آبان، مهاباد، ٣٢ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۲. محمد لطف الهی، ۴آبان، سنندج (چهارم آبان پس از مجروحیت شدید توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پنجم آبان پیکر او به خاک سپرده شد)

۱۵۳. کیوان درویشی، ۴آبان، سنندج، ۱٨ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۴. سارینا ساعدی، ۴آبان، سنندج، ۱٦ ساله، ضرب و شتم ماموران

۱۵۵. محمد شریعتی، ۴آبان، سنندج، ٢١ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱۵۶. کومار درافتاده، ٨آبان، پیرانشهر، ١٦ساله، (هفت آبان با شلیک نیروهای امنیتی مجروح شد و هشت آبان در بیمارستان درگذشت)

۱۵٧. شاهو خضری، ۵آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵٨. زانیار ابوبکری، ۵آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۵٩. کبری شیخ سقا، ۵آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۱۶۰. فریدون فرجی، ۵آبان، بانه، شلیک ماموران امنیتی

۱۶۱. مسعود احمدزاده، ۵آبان، مهاباد (چهارم آبان با شلیک نیروهای امنیتی مجروح شد و پنج آبان درگذشت)

۱۶۲. شیرین علیزاده، ۳۰شهریور، تنکابن، ۳۵ ساله (در حال فیلم‌برداری از داخل خودرو، مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفت) 

١٦٣. منا نقیب، اول آبان، سراوان، ۸ ساله، فرزند مراد، شلیک ماموران وزارت اطلاعات

١٦٤. متین قنبرزهی، ٨مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

١٦٥. علی براهویی،  ٨مهر، زاهدان، ۱۱ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٦٦. دانیال شه‌بخش،  ٨مهر، زاهدان، شلیک ماموران امنیتی

۱۶٧. آرمان عمادی، ۲۶ آبان، مرودشت، شلیک ماموران امنیتی

١٦٨. مومن زند کریمی، ۱۱آبان، سنندج، ۱٨ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٦٩. رامین فاتحی، ۲۹مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۰. نسیم صدقی، ۹آبان، ارومیه، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۱. محمد قائمی‌ فر، ۱۵آبان، دزفول، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۲. یاسر بهادرزهی، ۱۳آبان، خاش، ۱٧ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۳. نسرین قادری، ۱۳آبان، تهران، ضرب‌وشتم ماموران امنیتی

۱٧۴. محمد حسین سالاری، ۱۵آبان، ماهشهر، شلیک ماموران امنیتی

۱٧۵. مهدی حضرتی، ۱۷آبان، خرمدشت کرج، ۱۷ ساله، شلیک ماموران امنیتی

١٧٦. عظیم محمودزهی، ۱۷آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

۱٧٧. اردلان قاسمی، ۱۹آبان، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۱٧٨. محمد شه‌بخش (میربلوچ زهی)، ۱۳آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

۱٧٩. علی کرد کلاهوری (مرادزهی)، ۱۳آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

١٨۰. مبین میرکازهی، ۱۳آبان، خاش، ١۴ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۱. مهران شکاری، ۱۷آبان، کرج،  شلیک ماموران امنیتی

۱٨۲. اسماعیل حیدری، ۳۰شهریور، تنکابن، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۳. سپهر بیرانوند، ۱۸آبان، خرم آباد، شلیک ماموران امنیتی

۱٨۴. دانیال پابندی، ۲۵آبان، سقز، ١٧ ساله،  شلیک ماموران امنیتی

۱٨۵. زانیار الله‌مرادی، ٢٤آبان، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٦. فواد محمدی، ‎٢٤آبان، کامیاران، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٧. عیسی بیگلری، ٢٤آبان، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۱٨٨. اسماعیل شنبدی، ۲۷مهر، شیراز، شلیک و ضرب‌وشتم ماموران امنیتی

۱٨٩. کیان پیرفلک، ۲۵آبان، ایذه، ١٠ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۰. سپهر مقصودی، ۲۵آبان، ایذه، ۱۴ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۱. علی روزبهانی، ۴آبان، تهران، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۲. حمید گلی، ۲۳آبان، تهران، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۱٩۳. برهان کرمی، ۲۵آبان، کامیاران، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۴. سالار مجاور، ۲۵آبان، بوکان،۳۰ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۱٩۵. اسعد رحیمی، ۲۵آبان، بوکان،۳۰ ساله، شلیک ماموران امنیتی 

۱٩٦. سامان قادربیگی، ۲۴آبان، بوکان، شلیک ماموران امنیتی

۱٩٧.محمد حسن‌زاده، ۲۵آبان، بوکان، ضربات چاقوی نیروهای بسیج

۱٩٨. عبدالرحمان بختیاری، ۲۶آبان، سقز، شلیک ماموران امنیتی

۱٩٩. امید حسنی، ۲۶آبان، سنندج، ضرب و شتم و شکنجه در بازداشتگاه

۲۰۰. پارمیس همنوا، ۳آبان، ایرانشهر، ۱۴ ساله، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۲۰۱. محمد احمدی گاگش، ۷ آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی

۲۰۲. آسو قادری،۲۶آبان، سردشت، شلیک نیروهای امنیتی

۲۰۳. میلاد معروفی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی 

٢۰۴. مصطفی شعبانی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۰۵. امجد عنایتی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۰۶. علی مولایی، ۲۵آبان، ایذه، شلیک ماموران امنیتی

۲۰٧. شاهو بهمنی، ۲۶آبان، سنندج، شلیک نیروهای امنیتی 

۲۰٨. آرام حبیبی، ۲۶آبان، سنندج، شلیک نیروهای امنیتی 

۲۰٩. هژار مام خسروی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی  

۲۱۰. هیوا جانان، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی 

۲۱۱. آرش محمدی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۱۲. آزاد حسین‌پور، ۲۶آبان، مهاباد، شلیک نیروهای امنیتی

۲۱۳. حمیدرضا روحی، ۲۶آبان، تهران، شلیک نیروهای امنیتی

۲۱۴. شهریار محمدی، ۲۷آبان، بوکان، شلیک ماموران امنیتی

۲۱۵. مهران رحمانی، ۲۷آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی 

۲۱۶. سید کمال احمدپور،۲۷آبان، مهاباد، شلیک ماموران امنیتی 

۲۱٧. امیر فراستی شاد،۲۷آبان، پیرانشهر، شلیک ماموران امنیتی  

۲۱٨. ماه الدین شیروزهی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۱٩. سعید گرگیج، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲۰. کامبیز ریگی، ۱۳آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

۲۲۱. عبدالمنان رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲۲. عبدالحمید ریگی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲۳. عبدالجلیل رخشانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲۴. ابوبکر نهتانی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

٢٢٥. سلمان ملکی، ۸مهر، زاهدان، ۲۵ ساله، فرزند محمد، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲۶. صادق آرامش (براهویی)، ۱۳آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی

۲۲٧. سعید سهراب زهی، ۱۳آبان، خاش، فرزند واحد، شلیک ماموران امنیتی

۲۲٨. جمال عبدالناصر محمدحسنی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۲٩. بلال رخشانی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عبدالواحد، شلیک نیروهای امنیتی 

٢٣٠. موسی آنشینی، ۸مهر، زاهدان، فرزند عزیز، شلیک نیروهای امنیتی 

۲۳۱. مهدی آنشینی، ۸مهر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۳۲. امیرحسین پرنیان (میرکازهی)، ۸مهر، زاهدان، فرزند ابراهیم، شلیک نیروهای امنیتی

۲۳۳. جوهر فتاحی، ۳۰آبان، جوانرود، شلیک ماموران امنیتی

۲۳۴. جمال اعظمی، ۳۰آبان، جوانرود، شلیک ماموران امنیتی

٢٣٥. عرفان کاکایی، ۲۹آبان، جوانرود، شلیک ماموران امنیتی

٢٣٦. بهاءالدین ویسی، ۲۹آبان، جوانرود، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۳٧. کاروان قادر شکری، ۲۸آبان، پیرانشهر، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۲۳٨. محسن نیازی، ۲۹آبان، دهگلان، شلیک ماموران امنیتی

٢٣٩. سجاد قائمی بهمن بیگلو، ۲۵آبان، شیراز، شلیک ماموران امنیتی

۲۴۰. فایق مام قادری، ۱۸آبان، مهاباد (۲۱ مهر در یک خودرو از سوی نیروهای امنیتی هدف تیراندازی قرار گرفته بود و ۱۸ آبان در بیمارستانی در ارومیه درگذشت) 

۲۴۱. غفور مولودی، ۲۶آبان، بوکان، شلیک نیروهای امنیتی

٢٤٢. مسعود تیموری، ۳۰آبان، جوانرود، شلیک نیروهای امنیتی

٢٤٣. اسماعیل گل‌عنبر، ۳۰آبان، جوانرود، شلیک نیروهای امنیتی

۲۴۴. رحیم‌داد شهلی‌بر، ۱۳آبان، خاش، شلیک ماموران امنیتی 

۲۴۵. هستی نارویی، ۸مهر، زاهدان، شلیک گاز اشک‌آور به سر

۲۴۶. امیرجواد اسعدزاده، ۲آذر، مشهد، ضرب‌وشتم در بازداشتگاه

٢۴٧. ماهک(مائده) هاشمی، ۳آذر، شیراز،  ۱۶ ساله ، ضرب‌وشتم ماموران امنیتی

۲۴٨. رضا کاظمی، ۶آذر، موچش، زیر شلیک نیروهای امنیتی

۲۴٩. شورش نیکنام مهابادی، ۲۶آبان، مهاباد، شلیک نیروهای امنیتی

۲۵۰. عرشیا امامقلی‌زاده علمداری، ۷آذر، جلفا، ۱۶ ساله، خودکشی دو روز پس از آزادی از زندان

۲۵۱. عاطفه نعامی، ۵آذر، کرج، شکنجه ماموران امنیتی

۲۵۲. مهران سماک، ۸آذر، بندر انزلی، شلیک ماموران امنیتی

۲۵۳. مرضیه (دریا) نظم‌ده، ۲آبان، مهرشهر کرج، ضرب و شتم و شکنجه ماموران امنیتی

٢٥٤. فرزین معروفی، اکباتان تهران، ۸آذر، شلیک ماموران امنیتی

۲۵۵. ابوالفضل احمدپور، ۳۰مهر، تهران، ۲۰ ساله، توسط خودروی ماموران امنیتی زیر گرفته شد 

۲۵۶. حبیب‌الله یعقوبی‌نجیب (براهویی)، ۲۱آذر، زاهدان، شلیک نیروهای امنیتی

۲۵٧. شهریار عادلی، ۱۷آذر، سردشت، شکنجه ماموران اطلاعات سپاه در بازداشتگاه 

۲۵٨. هومن عبدالهی، ۱۶آذر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی

۲۵٩. شادمان احمدی، ۱۷آذر، دهگلان، شکنجه ماموران کلانتری دهگلان 

۲۶۰. آیدا رستمی، ۲۱آذر، تهران، ضرب و شتم و شکنجه ماموران امنیتی

۲۶۱. نیما نوری، ۱۲آبان، کرج، ۱۸ ساله، شلیک ماموران امنیتی

٢۶۲. فرزین فرخی، ۱۸مهر، سقز، شلیک ماموران امنیتی 

۲۶۳. علیرضا خوشکار بیاتی، ۱۶آذر، تهران، شلیک ماموران امنیتی 

۲۶۴. آیلار حقی، ۲۵آبان، تبریز، پرتاب از بالای ساختمان توسط نیروهای امنیتی

۲۶۵. حمید رضا صیادی، ۶آذر، فردیس کرج، خونریزی داخلی ناشی از ضرب و شتم ماموران امنیتی

۲۶۶. علیرضا حسینی، اول مهر، اسلامشهر، شلیک ماموران امنیتی

۲۶٧. عباس منصوری، ۱۸آذر، شوش 

۲۶٨. یلدا آقا‌فضلی، ۲۰آبان، تهران 

۲۶٩. امیر مهدی حسنی، ۱۳مهر، ۳۰ شهریور در جریان اعتراضات قوچان در حالی که لباس او به بنزین آغشته بود، به واسطه حمله نیروهای بسیجی با شوکر آتش می‌گیرد و در اثر شدت سوختگی به دلیل ممانعت از خاموش کردن آتش توسط بسیجیان جان می‌بازد 

۲٧۰. علی سیدی، ۱۸آبان، پرند، شلیک ماموران امنیتی

۲٧۱. محمد حاجی‌رسول‌پور، ۲۸آذر، بوکان، شکنجه ماموران امنیتی در بازداشتگاه 

۲٧۲. ابوالفضل مهدی‌پور، ۳۰شهریور، بابل، شلیک ماموران امنیتی

۲٧۳. حامد صدیقی، ۲۶آبان ، درگهان قشم، ۲۰ ساله‌، اهل افغانستان، شلیک ماموران امنیتی

۲٧۴. افشین آشام، ۴آبان، قصر شیرین، شلیک ماموران امنیتی

۲٧۵. روزبه خادمیان، ٣٠ شهریور، فردیس کرج، شلیک ماموران امنیتی

۲٧۶. حمید صانعی پور، ۷مهر، همدان، شلیک ماموران امنیتی

۲٧٧. عرفان زمانی، ۱۲آبان، لاهیجان، شلیک ماموران امنیتی

۲٧٨. هیمن حمزه، ۲۰آبان، سردشت، شلیک ماموران امنیتی

۲٧٩. عباس میرموسوی، ۳۰شهریور، لنگرود، شلیک ماموران امنیتی

۲٨۰. فرهاد خسروی، ۲۵آبان، کرمانشاه، شلیک ماموران امنیتی

۲٨۱. علی عباسی، ۲۵آبان، سمیرم، شلیک ماموران امنیتی

۲٨۲. مراد بهرامیان، ۲۵آبان، سمیرم،شلیک ماموران امنیتی

۲٨٣. صمد برگی‌نیا، ۶ مهر، پیرانشهر، شلیک ماموران امنیتی

۲٨۴. محمد امینی (هیمن امان)، ۱۶ مهر، سنندج، شکنجه ماموران امنیتی 

۲٨۵. اسماعیل دزوار، ۱۷ مهر، سقز، شکنجه ماموران امنیتی

۲٨۶. بهناز افشاری، ۲ آبان، تهران، 

۲٨٧. داستان رسول محمد آقا، ۶ آبان، بانه، شلیک ماموران امنیتی

۲٨٨. مائده جوانفر، ۳ آبان، رشت، 

۲٨٩. علیرضا فتحی، ۳۰ شهریور، قزوین، شلیک ماموران امنیتی

۲٩۰. محمود کشوری، ۳۱ شهریور، فردیس کرج، شلیک ماموران امنیتی

۲٩۱. برهان الیاسی، ۱۰ دی، جوانرود، شلیک ماموران امنیتی

۲٩۲. مهدی زارع اشکذری، ۹ دی، تهران، شکنجه ماموران امنیتی

۲٩۳. داریوش علیزاده، ۱۶ مهر، سنندج، شلیک ماموران امنیتی 

۲٩۴. محمد زارعی، ۳۰ شهریور، قرچک ورامین، شلیک ماموران امنیتی

۲٩۵. محسن شکاری، ۱۷ آذر، زندان رجایی شهر، اعدام با طناب دار

۲٩۶.  مجیدرضا رهنورد، ۲۱ آذر، مشهد، اعدام با طناب دار

۲٩٧. محمد مهدی کرمی، ۱۷ دی، کرج، اعدام با طناب دار

۲٩٨. محمد حسینی، ۱۷ دی، کرج، اعدام با طناب دار

۲٩٩. محمدرضا (حسام) فردوسی، ۱۷ آبان، قرچک، خودسوزی اعتراضی و ضرب و شتم ماموران امنیتی

۳۰۰. مهرداد ملک، ۵ دی، قزوین، شلیک ماموران امنیتی

۳۰۱. محمد زمانی، ۳۰ شهریور، جاده ساوه، ۱۶ ساله، شلیک ماموران امنیتی

۳۰۲. مهدی ببرنژاد، ۳۰ شهریور، قوچان، شلیک ماموران امنیتی

۳۰۳. امید برزگر، ۳۰ شهریور، جاده ساوه، شلیک ماموران امنیتی

۳۰۴. پریسا بهمنی، ۴ آبان، تهران

۳۰۵. پویا (علی) احمدپور پسیخانی، اول مهر، رشت، ضرب و شتم ماموران امنیتی

۳۰۶. حامد سلحشور، ۲۴ آبان، ایذه، مرگ در بازداشت ماموران امنیتی

۳۰٧. احسان قاسمی‌فر، ۹ آذر، کرج، شلیک ماموران امنیتی 

۳۰٨. بهروز شفق‌دوست، ۱۳ دی، ارومیه، پدر معترض کشته شده نیما شفق‌دوست، سکته قلبی در اثر فشارهای وارده از سوی ماموران امنیتی 

۳۰٩. احمد شکراللهی، ۱۶ مهر، اصفهان، شلیک ماموران امنیتی

۳۱۰. محمود احمدی، ۲۰ آذر، روستای پرسوراخ ایذه، شلیک ماموران امنیتی

نوشته های مشابه