جنبش
موضوعات داغ

سازمان‌های حقوق بشری: هدف از قطع اینترنت سیستان‌وبلوچستان سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر است

۲۳ سازمان و چهار فعال حقوق بشر به همراه ائتلاف «کیپ ایت آن» (Keep It On) که برای پایان دادن به قطع اینترنت مبارزه می‌کند، نسبت به قطع مکرر و اختلال در اینترنت در استان بلوچستان و سیستان واکنش نشان دادند و خواستار توجه فوری به «نقض پیوسته حقوق بشر» در این استان شدند.

به گفته امضاکنندگان این بیانیه مشترک، قطع اینترنت در استان سیستان و بلوچستان اقدامی با هدف «سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر» در این استان است.

در این بیانیه با اشاره به قطع اینترنت در این استان و به ویژه در شهر زاهدان در هر جمعه و هم‌زمان با نماز جمعه و تظاهرات متعاقب آن، آمده است: «این اختلال مداوم در اینترنت منجر به چالش‌های مهمی برای جامعه محلی شده است که به شدت به ارتباطات آنلاین برای فعالیت‌های روزانه خود متکی هستند>>

سازمان‌ها و کنشگران امضا‌کننده این بیانیه همچنین «ایجاد اختلال شدید در داده‌های تلفن همراه استان سیستان و بلوچستان» به ویژه مناطقی را که اعتراضات در آن جاری است، از جمله اقداماتی خواند که حکومت با توسل به آن می‌خواهد اعتراضات عمومی را سرکوب کند.

ایران عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات است که ماده ۳۵ آن می‌گوید کشورهای عضو حق دارند خدمات ارتباطی را به طور کلی یا برای انواع خاص مکاتبات معلق کنند اما باید این تعلیق دسترسی را بلافاصله به سایر اعضا و دبیرکل اتحادیه اطلاع دهند.

بیانیه سازمان‌ها و کنشگران، از اتحادیه بین‌المللی مخابرات و دبیرکل آن خواست طبق اساسنامه، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا قطع کردن اینترنت را متوقف کند.

امضاکنندگان بیانیه همچنین خواهان «بررسی بیشتر نقض حقوق بشر به وسیله دولت ایران، از جمله تلاش حکومت برای ساکت کردن شهروندانش» شدند و تاکید کردند: «مردم سیستان و بلوچستان مستحق این هستند که آزادانه و بدون ترس از تلافی‌جویی، اظهار نظر کنند.»

علاوه بر «کیپ ایت آن»، سازمان‌ها و کنشگران حقوق بشری چون «پن آمریکا»، «حال وش»، «کمپین فعالین بلوچ»، «اتحاد برای ایران»، شیرین عبادی و فریبا بلوچ این بیانیه مشترک را امضا کرده‌اند.

پیش از این هم شبکه نت‌بلاکس که دسترسی به اینترنت در جهان را دنبال می‌کند، بارها خبر از بروز «اختلال قابل توجه» در اینترنت زاهدان در روزهای جمعه داده بود.

این اختلال گسترده در اینترنت چندین جمعه متوالی است که هم‌زمان با خطبه‌های انتقادی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و راهپیمایی‌های اعتراضی مردم پس از نماز جمعه رخ می‌دهد.

روز گذشته (چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت) نیز مولوی عبدالحمید در صفحه توییتر خود به سرکوب معترضان و ایجاد اختلال در اینترنت واکنش نشان داد و نوشت: «در حالی‌ که قرآن کریم به ستم‌دیدگان اجازه فریاد زدن و دادخواهی داده است، برخی در پی خفه کردن صدای اعتراض مظلومان هستند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اضافه کرد: «از علایم بی‌کفایتی یک حکومت، سلب حق اعتراض به جای رسیدگی به مشکلات و مطالبات است.»

او روز دوازدهم اردیبهشت هم در توییتی ایجاد اختلال در اینترنت و پلمب مغازه‌ها و مراکز تجاری به بهانه مقابله با بی‌حجابی را باعث «فروپاشی اقتصاد نحیف کشور» دانست.

نوشته های مشابه