جنبش
موضوعات داغ

سی‌ویکمین جمعه خشم و اعتراض در زاهدان؛ مردم علیه علی خامنه‌ای و «جمهوری اعدامی» شعار دادند

مردم زاهدان روز جمعه ۱۵ اردیبهشت و در سی‌ویکمین جمعه خشم و اعتراض خود به خیابان‌ها آمده و علیه علی خامنه‌ای و «جمهوری اعدامی» شعار دادند. معترضان از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ماه سال گذشته تاکنون، تظاهرات و راهپیمایی‌های پرشمار خود را بدون وقفه برگزار کرده‌اند.

امروز هم به روال جمعه‌های پیشین، نمازگزاران و مردم زاهدان راهپیمایی کرده و شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» سر دادند.

جمهوری اسلامی در یک هفته اخیر دست‌کم ۲۰ زندانی بلوچ را به اتهام انجام جرایم مرتبط با مواد مخدر در شهرهای مختلف اعدام کرد. اقدامی که برخی گروه‌ها و فعالان حقوق بشری از آن با عنوان انتقام‌جویی حکومت در برابر تداوم اعتراضات خیابانی مردم سیستان و بلوچستان یاد می‌کنند.

مولوی عبدالحمید نیز امروز در خطبه‌های نماز جمعه، این اعدام‌ها را «عجیب» توصیف کرد.

مردم زاهدان در راهپیمایی اعتراضی خود علی خامنه‌ای را هدف قرار داده و شعارهایی علیه او از جمله «سیستم قاتل نمی‌خوایم، رهبر فاسد نمی‌خوایم»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت‌ رو رها کن» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند

آن‌ها همچون هفته‌های گذشته خواستار آزادی «زندانیان سیاسی» شده و فریاد زدند: «قسم یه خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان …»

معترضان با سر دادن فریاد «آزادی، آزادی، آزادی» در خیابان‌های زاهدان شعار دادند: «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم» و «می‌کشم، می‌کشم آن که برادرم کشت …»

«بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» از دیگر شعارهایی بود که مردم زاهدان در راهپیمایی اعتراضی خود سر دادند

تداوم اعتراضات خیابانی پس از نماز جمعه زاهدان در حالی از هفت ماه عبور کرده است که جمهوری اسلامی هنوز به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان یعنی مجازات «آمران» و «عاملان» جنایت هشتم مهر رسیدگی نکرده است.

در حمله ماموران حکومتی به مردم شهر زاهدان پس از نماز جمعه روز هشتم مهر، بیش از ۱۰۰ شهروند از جمله زنان و کودکان کشته، ده‌ها نفر قطع عضو و قطع نخاع و ده‌ها نفر دیگر نیز نابینا شدند.

هفته گذشته پس از نماز جمعه این شهر، معترضان شعار «رفراندوم، رفراندوم» سر دادند و خواستار سرنگونی علی خامنه‌ای شدند.

با وجود تداوم اعتراضات اما سرکوب معترضان با بازداشت‌های فله‌ای جوانان، دستگیری چهره‌های مذهبی اهل سنت و نیز اعدام دسته‌جمعی شهروندان بلوچ از سوی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

زن زندگی ازادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *