جنبشخبر های فوری
موضوعات داغ

خاکسپاری اعدام‌شدگان در خفا؛ شعار علیه حکومت «جوان‌کُش» و فراخوان برای اعتصاب و تجمع

اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی در سحرگاه ۲۹ اردیبهشت، واکنش‌های بسیاری را از سوی شهروندان ایران، سیاستمداران و دولت‌های خارجی و نهادهای حقوق بشری در پی داشت. بر اساس گزارش‌ها همچنین پیکر اعدام‌شدگان در خفا، فضایی امنیتی و در سه شهر جداگانه استان اصفهان دفن شدند.

محمد هاشمی که پیش‌تر خبر بازداشت محسن کاظمی (برادر مجید کاظمی) را منتشر کرده بود، درباره نحوه خبردار شدن او از اعدام برادرش نوشت: «بچه رو کشتن، زنگ زدن به برادرش گفتن بیا این‌جا به کسی هم چیزی نگو.»

او در ادامه اضافه کرد: «بردن‌شون یه جای پرت، یه چاله کوچیک کندن، جلوی برادر پیکر برادر رو به زور کردن تو قبری که براش کوچیک بوده، بعد گوشی رو دادن بهش گفتن حالا به خانواده‌ت بگو بیان اینجا.»

از سوی دیگر، تصویر و گزارشی به دست ایران‌اینترنشنال رسیده است که نشان می‌دهند سعید یعقوبی کُردسُفلی، یکی از سه متهم اعدام شده، «غریبانه» در نزدیکی غسال‌خانه روستای کُرد سفالی در اصفهان به خاک سپرده شده است.

شعارهای اعتراضی در محلات تهران

انتشار این خبر در حالی‌ بود که صبح امروز شهروندان ساکن مناطق مختلفی از پایتخت ایران چون تهرانپارس، شهرک نگین غرب، سعادت‌آباد، تهرانسر و …، در واکنش به اعدام این سه نفر، شعار «مرگ بر حکومت جوان‌کُش» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» سر دادند.

دعوت به اعتصاب و تجمع

حساب شهرک اکباتان در توییتر برای برپایی اعتراض سراسری در ساعت ۱۹ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت فراخوان داد.

در این فراخوان آمده است: «خشم کاشتید، زمان برداشت انتقامه.»

گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم در فراخوانی از دانشجویان در سراسر ایران خواستند روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در «راستای همبستگی و اعلام انزجار از اعدام جوانان بی‌گناه خانه اصفهان» با لباس مشکی در دانشگاه‌ها حاضر شوند.

گروه «جوانان محلات اصفهان و حومه» نیز با انتشار فراخوان اعتصاب برای «عزای عمومی» در اعدام این سه جوان نوشت: «عزا عزاست امروز؛ اصفهان قهرمان، صاحب عزاست امروز … مردم اصفهان، شما را به تشیع و خاکسپاری باشکوه این قهرمانان ایران دعوت می‌کنیم.»

در این فراخوان آمده است: «اصفهان؛ از بازنشسته معلم، کارگر کشاورز، دامدار، دانش‌آموز، دانشجو، کاسب، خانه‌دار … اعتصاب کنید و عزا به‌پا کنید. ایران اعتصاب کن و عزا به‌پا کن.»

سعید افکاری، برادر نوید افکاری نیز در توییتی با نام بردن از مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی نوشت: «سوگند می‌خوریم که پشیمون می‌شید …»

میثم پیرفلک، ‌پدر کیان، کودک کشته شده در اعتراضات ا‌یذه هم در استوری اینستاگرام خود با انتشار تصویر این سه جوان اعدام شده و با اشاره به هم‌زمانی آن با قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران، نوشت: «وقتی دارید شادی می‌کنید یادتون باشه شاید یه سری برنامه‌ها داره در غفلت شما انجام می‌شه ….»

او همچنین شعری از مولوی را با خبر اعدام این سه نفر بازنشر کرد: «خفته بودستید تا اکنون شما/ که کنون جامه دریدید از عزا، پس عزا بر خود کنید ای خفتگان/ زانکه بد مرگی‌ست این خواب گران.»

حسین رونقی، زندانی سیاسی سابق نیز در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «سه تن از معترضان قیام اخیر (بچه‌های ایران)، صبح امروز از طریق اعدام به قتل رسیدند. آیا شما هیچ‌کدام از این‌ها را می‌بینید؟ آیا صدای ما را می‌شنوید؟»

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی چند روز پیش در پیامی از زندان خود را «بچه‌های ایران» نامیده و از مردم خواسته بودند که «نگذارید ما را بکشند».

نوشته های مشابه